Patah sayap bertongkatkan paruh, namun gunung kudaki-kudaki jua!



Wednesday, April 27, 2011

Seni Berbahas VS Seni Berpidato

Dari segi terminologinya bahas atau perbahasan merupakan penyelidikan, pengupasan dan perbincangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu pendirian dengan idea yang logik dan tersusun..Dalam konteks perkembangan pelajar, dengan berhujah, bertengkar dan berbahas mereka menjadi warga berfikir, menajamkan daya berfikir dan meniupkan kesedaran watan dalam diri mereka.. Kemahiran berbahas penting kerana berbahas bukan sahaja memerlukan kemahiran berpidato malah merangkumi kemahiran komunikasi, dan cara meyakinkan orang ramai.Sebab itu kemahiran berbahas perlu dipupuk sejak dari kecil lagi. Berbahas merupakan satu seni dan mereka yang menyertai bahas biasanya mencintai seni berbahas itu sendiri..

Kepada pelajar, kita tak menang bukan sebab kita tak hebat..cuma ada beberapa kelemahan yang perlu kita perbaiki lagi..

Berbeza pula dengan pidato iaitu menyampaikan sesuatu ucapan kepada khlayak. Seni pidato merupakan sebuah seni yang hebat. Hanya berbekalkan kata-kata dan fakta, pemidato sebenarnya mampu menguasai minda dan hati orang yang mendengar.Sejarah telah membuktikan dengan bermodalkan air liur jaguh-jaguh pidato islam telah memperjuangkan kebenaran dan keamananan dengan sekeping lidah. Satu hal yang mustahak ialah bagaimana untuk melawan perasaan gugup ketika berpidato kerana sekiranya kegugupan menguasai pemidato, maka pidato yang disampaikan seolah-olah hilang bisanya.
Apa pun, pertemuan hari ini telah menampilkan anak-anak pelajar yang berfikiran terbuka dan luas, dibimbing secara terancang dan dihadapkan kepada khalayak dengan kehebatan yang tersendiri sehinggakan kami saf kehakiman merumuskan semua anda adalah juara..tahniah dan syabas!

2 comments:

  1. Tahniah n syabas jugak utk Pn. Rozita.....Puan mmg hebat....mmg berbaloi pilih puan jd saf kehakiman kerana kebolehan n karisma yg x boleh dipertikai.....

    ReplyDelete